Menahan Marah Kekuatan Muslim Sejati

Menahan Marah Kekuatan Muslim Sejati

Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Bukanlah ukuran kekuatan seseorang itu dengan menewaskan lawan tetapi orang yang kuat itu ialah orang yang dapat menahan hawa nafsunya ketika marah.”

5/17/2014

Iris--->kudis buta a.k.a scabies

Assalamualaikum..
Allah masih memberi ruang & peluang utk kite teruskan pjalanan hidup sebagai khalifahNya di bumi ini..Alhamdulillah..

Ari  ni nak berkongsi pasal Iris tkena jangkitan kudis buta or bahasa saintifiknya Scabies..




Sempena cuti hol Sultan Pahang,kami balik ke rumah mak di jerantut..cuti sehari..hubby balik semula ke kuantan utk sambung keje..weekend akn dtg semula dan sambung cuti sempena hari wesak..

Mlm khamis tu perasan kat tangan Iris tumbuh biji2 berair..ader sikit jer..xpelah..sikit jer..start tgh mlm tu Iris mula menangis dan mgaru sambil mnyebut gatal..gatal..xjadi tidur mlm tu..nk ke pagi juge la mlayan ragam si kecil xble tdo sbb gatal..






Bile check semula..Allah!biji2 air tu da naik kat tapak kaki..betis & paha..bhgian tgn dr tapak tangan sampai ke siku..kasihan si kecik tu..mnangis saje sbb gatal..







Siang tu mak keje..puas kelebet biji2 air tu..saye pon start meng'google' pasal biji2 air tu..it is known as SCABIES..kudis buta..







Sumber : Pakar kanak kanak Saiful

Punca : 

infestasi hama anthropod yang dikenali sebagai Sarcoptes scabie.

Organ utama yang terlibat adalah kulit di mana hama scabies betina akan masuk ke dalam kulit dan meninggalkan bahan-bahan buangannya (debris), telur dan najis hama ini. 

Keadaan ini meyebabkan tindakbalas alergi berlaku dan meyebabkan kesan gatal-gatal dan reaksi imunologi pada kulit. 

Scabies betina ini boleh megeluarkan sebanyak 90 telur sepanjang hidupnya lebih kurang 30 hari. Selepas 3-4 hari telur ni akan menetas dan larva akan menjadi scabies dewasa dalam tempoh 2 minggu dan kitaran ini akan berulang semula.

Yang herannye..gatal tu akn terjadi pada waktu mlm je..sbb tu panggil kudis buta..hahahha..nk ke farmasi tersangatla 'rajin'..hahai..time papa away time tu la nk kne ye sayang..

Selongkar beg baju terpandang jerslin oil..hmm..selame nie xgune pon..org kate bgus..time ni la kita wat xperimen..tu dia...lumur satu badan adek ngn minyak tu..mujur myk tu wangi..

Cukup 3x lumur...kering kudis tu semua..jd hitam2..syukur sangat2..heee..Iris n mama ble tdo lena...extra work for me..cuci semua cadar n towel dgn air panas...

C ya...assalamualaikum..


No comments:

Post a Comment